Навчалочки для малят

                      "Екологічні ігри та вправи для дітей
                      дошкільного віку"

Дошкільний вік - самоцінний етап у розвитку екологічної культури особистості. Екологічні ігри сприяють не тільки отримання знань про предмети і явища природи, але і формують навички дбайливого і неруйнівного поводження з навколишньою природою.
Граючи, діти вчаться: любити, пізнавати, берегти і множити.
Пропоновані ігри містять цікаві факти про життя тварин і рослин, головоломки і хитромудрі питання про природу і сприяють розвитку допитливості.

Гра з м'ячем «Я знаю...»
Мета: Формувати вміння називати кілька предметів об'єкти одного виду.
Розвивати вміння об'єднувати предмети за спільною ознакою.
Ігрові дії:
Ведучий з м'ячем. Ведучий кидає м'яч і називає клас об'єктів природи (птахи, дерева, квіти, тварини, рослини, комахи, риби). Дитина, що зловив м'яч, говорить: «Я знаю 5 назв квітів» і перераховує (наприклад, ромашка, волошка, кульбаба, конюшина, кашка) і повертає м'яч ведучому. Другій дитині ведучий кидає м'яч і говорить: «Птахи» і так далі.

«Птахи, риби, звірі»
Мета: Вправляти дітей в умінні називати предмет певної групи предметів.
Ігрові дії:
Ведучий кидає м'яч дитині і вимовляє слово «птахи». Дитина, що зловив м'яч, повинен підібрати видове поняття, наприклад, «воробей», і кинути м'яч назад. Наступний дитина повинна назвати птаха, але не повторитися. Аналогічно проводиться гра зі словами «звірі» і «риби».

«Вгадай, яка птах співає?»
Мета: Вміння визначати за звукового запису голосу птахів.
Визначати, яка птах співає і співає (тонко, звучно, мелодійно, крикливо, тихо, протяжно і так далі).
Виховувати інтерес і турботливе ставлення до птахів.
Ігрові дії:
Запропонувати дитині послухати запис голосів птахів. Треба визначити, яка птах співає. Як можна визначити по голосу яка птах співає і як. Запропонувати дітям потренуватися в проголошенні звуків пісеньок птахів. У грі використовується диск із записом голосів птахів.

 «Хитромудрі питання»
Мета: Розвивати кмітливість і винахідливість.
Ігрові дії:
прочитати загадку-задачку:
Росли чотири берези.
На кожній березі -
За чотири великі гілки,
На кожній великій гілці -
За чотири маленьких гілки,
На кожній маленькій гілці -
По чотири яблука.
Скільки всього яблук?

«Літає, плаває, бігає»
Мета: Зображати спосіб пересування об'єкта.
Ігрові дії:
Ведучий називає або показує дітям об'єкт живої природи і пропонує дітям зобразити спосіб пересування цього об'єкта. Наприклад, при слові «ведмідь» діти починають наслідувати ходьбі як ведмідь; «сорока» діти починають махати руками і так далі.

«Переліт птахів»
Мета: Впізнавати і називати зимуючих і перелітних птахів.
Закріплювати поняття «зимуючі», «перелітні».
Ігрові дії:
На столі розкладені предметні картинки птахів. Кожен учасник гри бере картинку і «перетворюється» в певну птицю. Дитина говорить: «Я - ворона!», «Я - горобець!», «Я - журавель!», «Я - зозуля!» і так далі. За сигналом ведучого: «Раз, два, три на своє місце лети!», діти, у яких картинки із зображенням зимуючих птахів біжать до умовного зображення (зимовий пейзаж), інші діти, у яких картинки із зображенням перелітних птахів, біжать до іншого умовного знаку (весняний пейзаж). Грати можна кілька разів, діти повинні брати різні картинки.

«Хто де живе?»
Мета: Визначати місце середовища проживання тваринного, правильно визначати місце «вдома» об'єкта.
Ігрові дії:
Удорослого картинки із зображеннями тварин, а у дитини - із зображеннями місць проживання різних тварин (нора, дупло, барліг, річка, гніздо і так далі).

«Пори року»
Мета: Формувати у дітей поняття про пори року та про залежність життя живої природи від сезонних змін, що відбуваються в неживій природі.
Ігрові дії:
дорослий розповідає дитині про те, що часи року постійно змінюються. Діти називають послідовно пори року та характерні ознаки.
Дорослий показує картинки із зображенням пори року і картинки об'єктів, у яких відбуваються різні зміни, наприклад, заєць білий - зима; розпустилася пролісок - весна, достигла суниця - літо і так далі. Діти повинні пояснювати зміст картинки.

«Запитання - відповідь»
Мета: Розвивати вміння відповідати на поставлені питання.
Проявляти винахідливість, кмітливість.
Ігрові дії:
Дорослий задає питання, а діти відповідають
Питання:
1. Чому людина озирається назад? (тому що у нього на потилиці очей немає).
2. Від чого кішка бігає? (не вміє літати).
3. Яким гребінцем голову не причешешь? (півнячим).
4. Скільки яєць можна з'їсти натщесерце? (одне: після першого вже не буде натщесерце).
5. Від чого гусак плаває? (від берега).
6. Ніж до неба докінешь? (поглядом).
7. По чому собака бігає? (по землі).
8. Що можна побачити із закритими очима? (сон).
9. Без чого хліба не спечеш? (без кірки).
10. За чим у роті мову? (за зубами)
11. У кого є шапка без голови, нога без чобота? (у гриба).

 «Головоломки»
Мета: Розширювати знання дітей про тваринний і рослинний світ.
Сприяти вмінню розмірковувати, робити умовиводи.
Виховувати доброзичливе ставлення до тварин і рослин.
Ігрові дії:
Дорослий загадує задачі - головоломки:
1. На грядці сидить шість воробйов, до них прилетіли ще п'ять. Кіт підкрався і схопив одного горобця. Скільки залишилося горобців?
2. Пара коней пробігла 40 км. По скільки кілометрів пробіг кожен кінь?
3. На галявині росли садові квіти: ромашки, волошки, троянди, конюшина, фіалка. Таня зірвала всі 1 троянду, 2 конюшини, 3 ромашки. Скільки у Тані квітів у букеті? (визначити садові та лісові квіти, порахувати тільки лісові квіти).
4. У вазі лежать фрукти: банани, апельсини, яблука, помідор, огірок, лимони. Скільки всього фруктів лежить у вазі?
5. На грядці виросли соковиті, смачні яблука і мандарини, стигла вишня і баклажан. Скільки овочів зросло на грядці?

«Дізнайся за оголошенням»
Мета: Продовжувати знайомити з особливостями тварин і птахів (зовнішній вигляд, поведінка, середа проживання)
Розвивати логічне мислення.
Ігрові дії:
Треба уважно послухати оголошення і відгадати про кого йде мова (тварина або птах) йдеться в оголошенні. Той, хто вгадав, отримує фішку і в кінці гри підводиться підсумок.
1. Приходьте до мене в гості! Адреси не маю. Свій будиночок завжди ношу на собі.
2. Друзі! Кому потрібні голки, звертатися до мене.
3. Набридло повзати! Хочу злетіти. Хто позичить крила?
4. Допоможу всім, у кого зламався будильник?
5. Прошу розбудити мене навесні. Приходьте краще з медом.
6. Хочу звити гніздо. Позичте, подаруйте пух і пір'я.
7. Щось дуже нудно стало одному вити на місяць. Хто складе мені компанію?
8. Тому, хто знайде мій хвіст! Залиште його собі на пам'ять. Я успішно виховую новий!
9. Вже 150 років чекаю одного! Характер позитивний. Недолік тільки один - повільність.
10. Всім, всім, всім! У кого виникла потреба у рогах. Раз в рік звертайтеся до мене.
11. Вчу всіх наук! З пташенят за короткий час роблю птахів. Прошу врахувати, що заняття проводжу вночі.
12. Добрим, але самотнім птахам можу допомогти знайти сімейне щастя! Сидіть моїх пташенят! Материнських почуттів ніколи не мала і мати не буду. Бажаю щастя в особистому житті. Ку-ку!
13. Я найчарівніша і найпривабливіша! Кого хочеш обману, обвівши навколо пальця. Враховуючи все це, настійно прошу називати мене по імені-по батькові. Патрикеевной більше не називати!

«Кого чим почастуємо?»
Мета: Знати, чим живляться тварини і птахи.
Ігрові дії:
Ведучий перекидає м'яч дітям і називає об'єкт (тварина, птах), а діти відповідають і повертає м'яч ведучому. Наприклад, горобець - крихти і насіння; синиця - сало; корова - сіно; кролик - морквина; кішка - мишка, молоко; білка - шишка, ягоди і так далі.

Гра «Добре - погано»
Мета: Вдосконалювати знання дітей про явища живої і неживої природи, тварин і рослини.
Ігрові дії:
Дорослий пропонує дітям різні ситуації, а діти роблять висновки, наприклад: «Ясний сонячний день осені - добре чи погано?» «У лісі пропали всі вовки - це добре чи погано?» «Кожен день ідуть дощі - це погано чи добре?», «Снігова зима - це добре чи погано?» «Всі дерева зелені - це добре чи погано?» «Багато квітів в нашому саду - це добре чи погано?», «У бабусі в селі є корова - це добре чи погано?» «Зникли всі птахи на землі - це погано чи добре?» і так далі.

«Що буде, якщо ...?»
Мета: Знати, що треба робити для того, щоб берегти, зберігати і примножувати природу.
Розвивати вміння робити висновки й умовиводи.
Ігрові дії:
Дорослий задає ситуацію для обговорення з дітьми, з якої діти приходять до висновку, що необхідно дотримуватися почуття міри і берегти природу. Наприклад: що буде, якщо в річку один хлопчик кине банку з-під «коли»? А два? А три? А багато хлопчиків? Що буде, якщо вихідний з лісу одна сім'я привезе оберемок пролісків? Дві сім'ї? П'ять? Що буде, якщо в одного водія машина викидає багато вихлопних газів? Три машини? Половина водіїв міста? Що буде, якщо в лісі одна людина включить магнітофон на повну потужність? Група туристів? Всі відпочиваючі в лісі? (Аналогічно - про багатті, про зламаній гілці, про впійману метелику, про розореному гнізді і так далі).
                                                                                                       http://vihovateli.com.ua



Математичні ігри для дошкільнят.


Завдання батьків - не забезпечити процес механічного відтворення завченого, не підказати потрібне рішення або відповідь, а наштовхнути на необхідність роздуми і процесу пошуку відповіді в принципі.
Для проведення математичних ігор для дошкільнят не потрібно створювати спеціальні умови - навколишній світ і повсякденне життя надають нам для цього масу можливостей.

Геометрія для дошкільників

Що ми можемо? Познайомити дитину з різними геометричними фігурами, навчити його бачити геометричні форми реальних предметів, складати схеми і фігури - як площинні, так і об'ємні і видозмінювати їх.
-починаємо з визначеннями форм навколишніх предметів («Тарілка має форму кола. М'яч - форму кулі»),
-просимо знайти на кухні три предмети, що мають форму кола чи трикутника. Поступово ускладнюємо завдання, і дитина в навколишньому його просторі повинен знайти три предмети однієї форми і одного кольору або кілька предметів однакової форми, але один одного менше.
З підручних матеріалів (квасолі, кубиків, камінців, гілочок, стрічок, ниток) працюємо з фігурами:
-складаємо різні фігури
-складаємо фігури однакових і різних форм та розмірів
-перекладанням, додаванням і відніманням елементів домагаємося перетворення однієї фігури в іншу.
-ускладнюємо попередню гру з допомогою рахункових паличок (або сірників): складаємо 2 рівних трикутника з 5 паличок, 2 рівних квадрата з 7 паличок, 3 рівних трикутника з 7 паличок, 4 рівних трикутника з 9 паличок і т. д.
- займаємося орігамі - одним з кращих мистецтв розвитку «геометричних» навичок.

Логіка для дошкільнят

Мабуть, і починати-то знайомство з математикою варто саме з розвитку логічного мислення.
 По суті, будь-яка наша бесіда з дитиною, спрямована на розвиток його пізнавальної діяльності та ініціацію процесу роздуми - розвиток його логіки. Тому найпростіша і, тим не менш, дуже ефективна логічна гра - це не давати відповіді на виникаючі у дитини питання, а пропонувати міркувати разом, по ходу додаючи необхідні відомості.
Пам'ятайте класичний приклад: «дерева гойдаються, бо вітер чи вітер, тому що дерева хитаються?»

                                                                                         http://ditsad.com.ua


Математические игры для детей 3, 4 лет
Интересные математические игры направлены на обучение вашего малыша основам математике. Данные игры развивают у детей наглядно-образное мышление, учат сравнивать, знакомят с количественным составом числа, предложенные игры знакомят детей с цифрами и их цифровыми обозначениями, учат решать простейшие математические задачи.

«Кто ходит в гости по утрам»
Игра на составление множества из двух подмножеств, на закрепление понятии «один», «много», «ни одного»
Необходимый инвентарь: сюжетные игрушки, кружочки двух цветов: красного и желтого.
 Как играем: «Кто ходит в гости по утрам, тот поступает мудро, тарам-парам, тарам-парам, на то оно и утро». Поиграйте с игрушками, скажите, что к нам утром пришли гости и нужно угостить их яблоками (кружочками). На тарелке лежат яблоки: сколько их? (Много.) А гостей? (Мало.) Раздайте сначала желтые яблоки и спросите: «Сколько еще яблок осталось?» (Много.) «Каких?» (Красных.) Раздайте и их тоже. «Сколько яблок на тарелке?» (Ни одного не осталось.) «Сколько яблок дали каждому гостю? (По одному.) «Сколько желтых, красных яблок?» (Много). «Сколько всего яблок?» (Яблок много, среди них есть и красные, и желтые.)
 Закрепляем: если вы на кухне моете яблоки, предложите разложить их в тарелки по цветам. Отметьте, что яблок много, но среди них есть много, например, яблок зеленых и желтых (множество яблок состоит из подмножества желтых и зеленых).
 Убирая игрушки в коробку, задавайте те же вопросы.
 Внимание: А что такое мало, как его определить? Посмейтесь с ребенком: если конфеты вкусные, мы говорим, что их мало. Получается, что «мало» — понятие относительное.
Поиграйте в игру «Один - много». «Каких предметов много на кухне?» (Тарелок, ложек.) «А один предмет?» (Ваза, картина и т. д.) В ванной: одно зеркало, ванна, коврик, много тюбиков с шампунем, полотенец и т. д. На улице: много домов, листьев и т. д.

Покупатель пуговиц
Игра учит пользоваться опосредованным множеством; развивает наглядно-образное мышление.
Необходимый инвентарь: пальто с петлями для пуговиц, пуговицы, кружочки или фишки.
Как играем: как купить нужное количество пуговиц, если ребенок еще не умеет считать? Очень просто! Обыграйте эту ситуацию: пусть малыш положит фишки на петельки пальто, затем соберет их и попросит «продавца» в магазине (взрослого): «Дайте мне столько же пуговиц, сколько у меня фишек». «Продавец» подкладывает каждую фишку к пуговице и считает, сколько пуговиц нужно продать. А «покупатель» дома должен проверить, хватило ли ему пуговиц, не ошибся ли он? Поменяйтесь ролями.
Закрепляем: на листе бумаги наклейте или нарисуйте две группы геометрических фигур — одну под другой. Отметьте, чего больше, меньше или поровну. Фантазируйте вместе с ребенком, придумывайте, чем могут быть фигурки, сравнивайте бабочек и цветочки, гусениц и листочки и т. п.
Усложняем: от каждой верхней фигуры проведите дорожку к нижней фигуре — это знак равенства (сам знак можно не называть).

Пуговицы
Игра закрепляет ужение сравнивать две группы предметов
Необходимый инвентарь: пуговицы разного цвета, размера и формы.
Как играем: у всех дома есть пуговицы. С их помощью можно придумать самые разные игры. Положить, например, вверх круглые пуговицы (они могут быть разного цвета и размера), а вниз под них — квадратные. Поровну ли их, каких больше, меньше? Или положить вверх красные круглые пуговицы, а вниз синие квадратные.
Закрепляем: считать можно листочки, камешки: на улице, на реке.

«Где обедал воробей?»
Игра помогает ребенку понять, что Величина - понятие относительное
Необходимый инвентарь: вырезанные из любых книжек, журналов слон, волк, медведь, заяц, еж, по масштабу они должны быть пропорциональны своему реальному размеру, пять квадратов — «клеток» для животных соответствующего разного размера.
Как играем: покажите ребенку картинки медведя, волка и зайца, выясните, кто из животных самый большой, кто маленький, какой поменьше и т. п. Их нужно посадить в клетки соответствующего размера.
В зоопарк привезли слона. Ему нужно отвести самую большую клетку. Отметьте, что самым большим был медведь, а теперь стал слон. Затем в зоопарк привезли самого маленького животного — ежа. Обратите внимание на то, как изменилось соотношение величин: самым маленьким был заяц, теперь еж. Еще раз сравните, кто самый большой, кто поменьше и т. д.
Закрепляем: сравните обувь по размеру: мамину, папину, обувь ребенка и кукольную. Меняйтесь ролями: ребенок спрашивает, а вы показываете. Сравнивайте все что угодно: одежду, мебель. Не забудьте про посуду на кухне. А если сравнить арбуз и редиску? А кто больше: великан или дядя Степа? А кто меньше: Дюймовочка или гномики, а может, Мальчик-с-пальчик? На улице сравнивайте по высоте дома, деревья и т. д. Это развивает глазомер.

Первые шаги в математике
Игра учит сравнивать две группы предметов
Необходимый инвентарь: куклы или другие игрушки, чашки.
Как играем: посадите пять игрушек и поставьте перед ними четыре чашки. «Сейчас угостим их чаем. А почему одна игрушка заплакала? Как ей помочь?».
Закрепляем: в дальнейшем можно доводить количество игрушек до 10.
 Усложняем: сравнивать количество предметов можно на глаз — реальные предметы в комнате, например, бокалы и чашки и т. п. Чего больше, меньше? Если ребенок затрудняется, протяните веревочки или положите палочки от одного предмета к другому (это знак равенства).

Малыши-карандаши
Игра знакомит ребенка с количественным составом числа из единиц
Необходимый инвентарь: цветные карандаши разного цвета.
Как играем: положите карандаш на стол, обратите внимание на то, что он один — красный. Справа от него положите еще один, но другого цвета. Теперь их два: один красного цвета, другой зеленого. Значит, число два состоит из двух единиц. Положите еще один карандаш, например, желтого цвета. Проговорите, что число три состоит из трех единиц. Аналогично доведите счет до 5-10. Вспомните сказку про Козленка, который умел считать до 10. Как он спас животных. Подчеркните: «Как хорошо уметь считать!». А как думает ваш ребенок? А если всех, кого спас Козленок, изобразить в виде кружочков? Наклеить их и посчитать, то получится, что ваш ребенок спасает героев сказки. Похвалите его.
Закрепляем: поиграйте в игру «Угадай-ка». Из скольких единиц состоит число 3, 4? Показывайте цифры, если ребенок знает их. Возьмите в следующий раз разные игрушки: машинку, ежа, собаку, зайца и т. д. Число четыре состоит из четырех единиц (один еж, одна машинка, одна собака, один заяц). Посчитайте слева направо и наоборот, подчеркните, что количество от этого не изменится. А если игрушки поставить в круг, как же запомнить, от какой начали считать?
Меняйтесь ролями. Постоянно поощряйте ребенка.

Пиф-паф
Игра знакомит детей с цифрами
Необходимый инвентарь: два зайца, две морковки, цифры 1 и 2.
Как играем: возьмите из коробки с игрушками двух зайчиков или другие игрушки и расскажите историю про их дружбу. Про то, как однажды им принесли посылки. В одной коробке лежала одна морковка, а в другой — две. Почему же их не поровну? Выясните, что на одной коробке нарисована цифра «1», поэтому в коробке одна морковка, на другой — цифра «2», поэтому в ней две морковки. Познакомьте детей с этими цифрами. Не забудьте уравнять подарки для зайчиков, чтобы не обидеть их.
Закрепляем: так можно познакомить и с другими цифрами (до 10).
Напишите эти цифры в тетради. А еще можно вылепить их из пластилина.

Школа Мудрой Совы
Игра учит соотносить количество предметов с их цифровым обозначением
Необходимый инвентарь: карточки с цифрами, предметные картинки или игрушки, Мудрая Сова (игрушечная или нарисованная).
Как играем: скажите ребенку, что к вам в гости будет приходить Мудрая Сова. Сегодня она принесла картинки и к ним карточки с цифрами от 1 до 5. Покажите картинку, на которой нарисовано, например, четыре машинки. Пусть ребенок найдет карточку с цифрой «4». Аналогично обыграйте и остальные картинки. Справится ли ребенок сам, без помощи Совы? Похвалите его за старание.
Закрепляем: играем наоборот — вы показываете карточку с цифрой «3», а ребенок должен подать картинку, на которой нарисовано три яблока, и т. п. Меняйтесь ролями: ребенок показывает карточки с цифрами, а вы ищете нужную картинку. А может, ему поможет Мудрая Сова?
Играем на кухне в игру «Вкусные цифры». Берем три мандарина и находим карточку с цифрой «3» и т. п. Не забывайте приглашать Мудрую Сову — пусть полакомится.
А если прикрепить цифру «1» на холодильник, а цифру «2» на шторы? А остальные? Подумайте. Разрешите ребенку это сделать. Если у него возник интерес к цифрам, он будет рад наклеить их на все, что найдет, а вы?

Паровозик из Ромашково
Игра знакомит с порядковым счетом
Необходимый инвентарь: стулья.
Как играем: поставьте стулья друг за другом – это паровозик из Ромашкова. Пригласите детей или взрослых поиграть вместе с вами. Можно спеть песенку Паровозика из этого мультипликационного фильма:
Проехал мост мой веселый паровоз;
Он сейчас притормозит,
На посадку пригласит.
«Эй, друзья, сюда скорей!
Не толкайтесь у дверей
Не мяукайте, не лайте,
Быстро место занимайте».
Куда едем? А хоть куда: в зоопарк, на дачу и т. д. Но обязательно обыграйте.
Закрепляем: ехать могут и игрушки, машинист — ребенок.
Усложняем: если ребенок умеет считать, наклейте на стульчики их порядковые номера.

Считалочки
Игра знакомит с порядковым счетом Необходимый инвентарь: игрушки.
Как играем: поставьте на столе в ряд игрушки. Скажите, что к вам опять пришла в гости Мудрая Сова. Она поиграет с вами в игру. Нужно правильно ответить, кто стоит на первом (втором и т. д.) месте. Считаем слева направо. «Кто стоит между зайцем и медведем?» — «Тут стоит белка. Она вторая» и т. д. Обратите внимание на то, что если игрушки считать справа налево, то те игрушки, которые были первыми, станут последними.
Закрепляем: игрушки можно ставить друг за другом — паровозиком. Вы все дома? Поиграйте в паровозик. Кто будет первым: мама, папа? Решать ребенку. Обязательно обращайте внимание на то, откуда ведется счет.
Выясните, кто стоит на втором месте — мама или бабушка, а кто на третьем? А если паровозом станет последний вагон? Изменится ли порядковый счет?
Вы заняты на кухне? Поиграйте в эту игру на новый лад: поставьте на стол разную посуду — тарелку, Чашку, ложку и т. д. Спрашивайте, что стоит на первом, втором, третьем месте. Меняйте местами посуду. Теперь они и по счету другие.
Внимание: количественный состав — это состав из единиц, он не меняется. А порядковый состав может меняться, если считать в другом направлении. Не перепутайте!


Умница
Игра учит решать простейшие задачи
Необходимый инвентарь: ваза с фруктами.
Как играем: скажите ребенку: «У нас в вазе лежат два яблока, одно я отдам тебе. Сколько яблок останется? Почему их станет меньше?». Обязательно все покажите на наглядном примере. «А как сделать, чтобы их стало больше?» — Ребенок должен положить в вазу одно яблоко. Придумывайте аналогичные задачи про все, что у вас есть под рукой. Используйте любую ситуацию для этого: вы купили ребенку новые шорты, третьи по счету? Спросите, например: «Сколько шорт у тебя теперь стало?». Отметьте, что если мы отнимаем, то говорим «осталось», если прибавляем, говорим «стало».
Закрепляем: на улице вы увидели сидящих детей, один ушел. Предложите придумать про них задачу и решить ее. Если ребенок знает цифры, то можно ее записать.
Усложняем: ребенок должен сам придумать устную задачу, а вы решите ее и обязательно ошибитесь. Доставьте ребенку удовольствие вас поправить.

Задачи Мудрой Совы
Игра учит решать простейшие задачи на сложение, вычитание: прибавить, отнять 2; формирует наглядно — образное мышление
Необходимый инвентарь: тетрадь, карандаш, мелкие предметы.
Как играем: сегодня Мудрая Сова будет учить решать задачи. Положите перед ребенком слева два красных кружочка и два синих, а справа два синих. Скажите, что это заколдованные лесные жители. Предложите придумать про них задачу. Пусть ребенок фантазирует: красными кружочками могут быть и белочки, и листочки. Если ребенок не справляется, то Мудрая Сова придет на помощь. Расскажите ей стихотворение:
Совушка-сова, большая голова,
На суку сидела, головой вертела...
Закрепляем: играем наоборот. Ребенок раскладывает кружочки, квадратики, а вы решаете задачи. А если вы долго ждете электричку и у вас есть мел? Или вы стираете в ванной, а ребенок помогает мыть игрушки? Придумайте вместе с ребенком задачу про них. Так вы подготовите своего математика к школе.

Сказочная математика
Игра закрепляет умение считать (количественный, порядковый счет)
Необходимый инвентарь: книжки сказок с картинками.
Как играем: вспомните сказки «Теремок», «Колобок», «Репка». Предложите посчитать, сколько героев сказки тянули репку, встретили Колобка, жили в теремке. А если персонажей «Теремка» сравнить по росту, по величине? Кто самый большой, маленький? Кто меньше медведя, но больше зайки? И т. д. А если их «превратить» в кружочки, наклеить в тетрадь и подписать под ними цифры? Например: мышка — серый кружочек, лягушка — зеленый, зайка — белый, волчок — большой серый кружок.
Закрепляем: вспомните сказки В. Сутеева «Разные колеса» и «Под грибом». Как могли звери спрятаться под грибом, что с ним произошло? Почему не катилась телега в сказке «Разные колеса»? (Колеса были разного размера.) А если все сказки зарисовать? Получится целая Страна сказочной математики.

Полезные стихи
В снег упал Сережка,
А за ним Алешка,
А за ним Иринка,
А за ней Маринка.
А потом упал Игнат.
Сколько на снегу ребят?
* * *
Хозяйка однажды с базара пришла.
Хозяйка с базара домой принесла:
Картошку, капусту, морковку,
Горох, петрушку и свеклу — ох!**
(Сколько овощей принесла хозяйка?)
* * *
Дама сдавала в багаж
Диван, чемодан, саквояж,
Картину, корзину, картонку
И маленькую собачонку*
(Сколько предметов дама сдавала в багаж?)
* * *
По утрам у Айболита,
До обеденной поры,
Лечат зубы:
Зебры, зубры,
Тигры, выдры и бобры.
(Сколько разных зверей вылечил Айболит?)

                                                                               http://ped-kopilka.ru



ІГРИ ДЛЯ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ

«Скажи, який?»
Формувати вміння визначати та називати чесноти людей.

Мама — добра, ніжна, ласкава, лагідна…
Тато — сильний, сміливий, працьовитий…
Бабуся — лагідна, добра, роботяща, ста­ренька…
Дівчинка, хлопчик…

«Відповідай швидко і точно»
Формувати вміння оцінювати взаємини людей.

Бабуся старенька, а мама…
Хороший друг пожаліє, а поганий…
Щира людина поділиться, а скупа…
Увічлива людина попросить, а не ввіч­лива…


«Хто що вміє робити?»
Учити називати людей, які виконують дії.

Любить, піклується, жаліє —… (мама).
Любить, ремонтує, допомагає, виховує — … (тато).
Навчає, доглядає, турбується — … (вихо­ватель).
Оглядає, лікує, дає поради —… (лікар).

                                                                     http://zhuravlyk.uz.ua/

ЖИРАФА Й МИШЕНЯ
Мета:   формування мовного подиху й правильної звуковимови.
Хід  гри:
Дитина стоїть випрямлено, потім встає на коліна, піднімає руки вгору, тягнеться й дивиться на руки — вдих («У жирафи зріст великий...»). Присідає, обхопивши руками коліна й опустивши голову, — видих із вимовою звука ш-ш-ш («...А малий — у мишеняти»).
Потім дитина йде й одночасно вимовляє:
Мишеня й жирафа — друзі,
Пішли разом погуляти.
У жирафи зріст великий,
А малий — у мишеняти.
(Повторити 6—8 разів.)

ПОЧАТОК, СЕРЕДИНА, КІНЕЦЬ
Мета:  розвиток фонематичного слуху — навчити дітей розпізнавати звуки й виділяти їх, визначати місце звука в назві предмета.
Матеріал: коробка з різними маленькими предметами, у назві яких чується один зі звуків (наприклад, «м» — і тоді в коробці лежать замок, гном, марка тощо). Коробка розділена на три частини (п — початок слова, с — середина, к — кінець). У міру засвоєння гри предмети замінюються картинками.
Хід гри:
Дитина бере з коробки один із предметів, називає його вголос і визначає, де вона чує звук «м»: на початку, у середині або наприкінці слова. Потім кладе цей предмет до відповідного відділення коробки. При цьому дитина може й не знати букв, що символізують звуки.
                                                                               http://doshkolenok.kiev.ua/         

Гра "Що ми бачимо у дворі?"
Разом з дитиною подивіться у вікно. Пограйте в гру "Хто більше побачить". По черзі перераховуйте те, що видно з вашого вікна. Описуйте все побачене в деталях.
Наприклад: "Я бачу будинок. Біля будинку стоїть дерево. Вона висока і товста, у нього багато гілок, а на гілках листочки". Якщо дитині важко описати предмет, допоможіть йому запитаннями. "Ти побачив будинок? Він низький або високий?". Гра сприяє розвитку активної мови, спостережливості, поповненню словникового запасу. Що ми вчора бачили?
Разом з дитиною згадайте, де ви були, що робили, кого зустрічали, про що розмовляли. Фіксуйте увагу на деталях. Гра сприяє розвитку пам'яті, уваги, спостережливості, поповненню словникового запасу. Що ми будемо робити завтра?

Гра "Вгадай за описом"
Для початку слід запропонувати дитині послухати опис і відгадати, що саме ми описуємо. Наприклад, лимон: "Цей фрукт жовтого кольору. За формою він злегка довгастий, на дотик - шорсткий. На смак він кислий. Від нього чай стає смачніше і корисніше".
Потім можна запропонувати дитині описати його улюблену іграшку, тварину в зоопарку, рибку в акваріумі. І вже настане ваша черга вгадувати, кого саме змальовує дитина.

Вправа "Давай поговоримо"
Є звичайною бесідою на побутові теми.
Інструкція. Я задаю питання, а ти відповідай. Якщо хочеш, можеш і ти задати мені питання, а я тобі відповім. Ти сьогодні снідав? А що ти їв? Яка сьогодні погода? Тобі подобається займатися зі мною?
В залежності від активності дитини його участь може бути кваліфіковано як ініціативне або пасивне, а мовні відповіді як розгорнуті або короткі, самостійні або з опорою на лексику питання. Найкраще питання задавати різні за змістом, внеконтекстные, не пов'язані з загальною темою.

Гра "А що було далі?"
В умовах сім'ї потрібно якомога більше уваги приділяти формуванню самостійної зв'язного мовлення. Наприклад, можна запропонувати дитині придумати продовження оповідання, або складати розповідь разом з ним, по черзі:
- Жила-була дівчинка Маша. Влітку Маша відпочивала у бабусі на дачі.
- Як-то раз пішла Маша в ліс за ягодами. Набрала Маша повну кошик малини. Втомилася, сіла на пеньок відпочити, дивиться по сторонах.
- Раптом чує - за кущами щось шарудить і тупотить!
- Маша запитала "Хто тут?" (Що було далі?)

Як ми бачимо, щоденне спілкування батьків з дитиною надає безліч можливостей для розвитку зв'язного мовлення. Трохи терпіння і наполегливості, трохи винахідливості і батьківської уваги, - і ваша дитина прийде до школи з добре розвиненою промовою.

          http://vihovateli.com.ua/roditel/6053-razvitie-svyaznoj-rechi-detej-doma.html


Пальчикові ігри для дітей (на українській мові)

Перший пальчик - наш дiдycь,
Другий пальчик - то бабуся,
Третій пальчик - наш татусь,
А четвертий - то матуся,
А мізинчик - наш малюк,
Biн сховався тут. (Показуємо на пальчик та кажемо: „перший пальчик...", i продовжуємо гру, загинаючи кожен пальчик).

Задрімав мізинчик трішки,
Безіменний - стриб у ліжко,
А середній там лежить,
Вказівний давно вже спить.
Вранці вci вони схопились враз –
В дитсадочок бігти час. (По черзі загинаємо пальчики до долоні. Потім великим пальцем торкаємося всіх інших - „будимо". Розкриваємо всі пальці „враз").

Я - малий веселий хрущ.
Мене знає кожен кущ.
Маю я красиві вуса
І нічого не боюся. 
(Стиснути кулачок. Вказівний палець i мізинець розвести в рiзнi боки („вуса"). Ворушитив усами). 

Пальчику, пальчику, Де ти бував?
Пальчику, пальчику, Що ти чував?
- З меншеньким братом Я кашу варив,
Із безіменним Я кашу поїв,
Із середульшим У лісі гуляв, 
А із найбільшим Пісню співав. 

(По черзі загинаємо пальчики до долоні. Потім великим пальцем торкаємося всіх інших - „будимо". Розкриваємо всі пальці „враз").
Задрімав мізинчик трішки,
Безіменний - стриб у ліжко,
А середній там лежить,
Вказівний давно вже спить.
Вранці вci вони схопились враз –
В дитсадочок бігти час.

(Стиснути пальчики в кулачок. По черзі розгинати їх, починаючи з великого. А зі словами: „Встали вчасно вci..." широко розставити nальцi).
Старший встав - не лінувався.
Вказівний за ним піднявся –
Розбудив сусід його.
Той - свого, а той свого.
Встали вчасно вci брати –
На роботу треба йти.

Полетіла пташка-мати
Малюкам жуків шукати.
А малята не літають –
Із гніздечка виглядають.
(Bci пальці правої руки обхопити долонею. Утворити „гніздо". Коли ворушити пальцями правої руки, створюється враження, що у „гнiздi" живі пташенята).
                                           Источник: https://svitmam.ua/user/olenakfyak/posts/











                                      ФРАЗИ, ЯКІ НЕ ПОТРІБНО ГОВОРИТИ ДІТЯМ










                                                                                       #деткиуч #карточки



ОБУЧАЛОЧКИ ДЛЯ МАЛЯТ

УКРАЇНСЬКИЙ АЛФАВІТ
Україна — це єдина
Наша рідна Батьківщина
Тож вивчаймо, діти, мову
веселкову, барвінкову.
А
Алфавіт вивчаймо з А:
Ананас, авто, айва.
А лікують від ангін —
Аспірін та анальгін.
Б
Білка била в барабан.
Бе! - за-бе-кав їй баран,
Бий тихіш, будь ласка, білко,
Бо розбудиш перепілку.
В
Вовк розлючено завив -
Вовк зайчати не зловив.
Він сердито крикнув:- Ну-у,
Я тебе ще дожену!
Г
Гуска плаче: - Га-га-га —
В гусака болить нога.
Гуска голуба гука
Годувати гусака.
Ґ
Ґалаґан прийшов до ґави,
Попросив у ґави кави,
І йому ґаздиня ґава
Налила дві чашки кави.
Д
Дятел дзьобом дуб довбав —
Дітям хатку будував.
Дрозд довбати так не міг —
Дятлу дрозд не допоміг.
Е
Ефа - пані екзотична:
Елегантна, симпатична.
Ефа - мешканка пустельна.
Ефа жалить всіх смертельно.
Є
Єгер в лісі єгерює —
Там і днює, і ночує.
Там єхидни та єноти —
Є у єгеря робота.
Ж
Жабеня жувало жуйку
І зустріло раптом Жучку.
Жучка каже жабеняті:
- Хочу жуйку пожувати.
З
Зайчик зиму зимував -
Білу шубку не знімав.
А зробилося тепленько -
Зняв її й надів сіреньку.
И
И — слова не починає.
Слів на И у нас немає.
В слові пишуть букви ці
Лиш в середині й в кінці.
І
Індик водить індичат
В дитсадочок до качат.
І навчились індичата
Розмовляти, як качата.
Ї
Їжачок гриби збирав —
Їжу дітям готував.
Їжачата їли все,
Що їм батько принесе.
Й
Йод — це ліки всім відомі.
Йод є майже в кожнім домі.
Боїмось ми йоду марно -
Йод лікує рани гарно.
К
Котик Мурчик полював,
Але мишку не впіймав.
Кішка котику сказала:
- Краще будем їсти сало.
Л
Лелеча ходило лісом.
Лелеча зустрілось з лисом...
У гнізді і мама, й тато,
Лиш немає лелечати.
М
Мавпа вчила мавпеня
Умиватися щодня.
Мавпеня тепер уміє
Мити хвіст і мити шию.
Н
Носоріг — на носі ріг,
Ніс рогатий свій беріг.
А тому стирчить і досі
В носорога ріг на носі.
О
Ослик осінню охрип —
Захворів, мабуть, на грип.
Ослик кашля, ослик чха
І хрипить: - Ох-а, ох-а.
П
Півник пісеньку співає -
Пастушка повідомляє,
Що корови на лужку:
- Прокидайсь! Ку-ку-рі-ку!
Р
Рак повільно рачкував —
Рак до річки прямував.
Раку з річки крячка кряче:
- Ти куди рачкуєш, раче?
С
Сонях в полі зупинився
І на сонце задивився.
Скоро й сам у день погожий
Сонях став на сонце схожий.
Т
Тигреня просило тата
На верблюді покатати.
- Та ти що ?! — промовив татко,-
То ж мале верблюденятко !
У
Утюжок заухав: — Ух-х!
Утюжка спитав утюг:
- Утомивсь? Усе покинь —
У коробці відпочинь.
Ф
Фазан ходить в очереті
В фіолетовім береті.
А в гнізді співає тихо
Фазанятам фазаниха.
Х
Ховрашок ходив химерно
І ховав за щоки зерна —
Запасався на останнє
Передзимне харчування.
Ц
Цап у цирку працював —
Цап цікаво танцював.
В цирк ходили цапенята
Подивитися на тата.
Ч
Чайка в човнику пливла
Через річку без весла.
Човник річкою несло,
Бо зламалося весло.
Ш
Швачка шапку швидко шила,
Час не гаяла — спішила.
Швачка мала поспішити,
Бо ще й шубу швачці шити.
Щ
Щітка справу знає чітко —
Чистить вправно зуби щітка.
Чистить лагідно, без крові,
Щоб були вони здорові.
Ю
Юнга — юний мариніст,
До малюнків має хист.
Юний юнга змалював
Сонце, море й пароплав.
Я
Якір, яблуко, ягня.
Перша літера в них - Я.
Але гарно знають діти:
Я - остання в алфавіті.
Ь
Знак пом'якшення. Цей знак
Не читається ніяк.
З ним, наприклад, кажем: галь-ка,
А без нього твердо: гал-ка.
Пригадаймо знову, діти:
Скільки літер в алфавіті?
І всі разом скажем так:
ТРИДЦЯТЬ ДВІ
ТА М'ЯКИЙ ЗНАК.
Окрім цього ще відомо,
Що є крапка(.) і є кома(,)
Віктор Дзюба
http://uti-puti.com.ua


Абетка

Українська абетка у віршах розрахована на дітей молодшого та середнього дошкільного віку. Вона ознайомить малюка з літерами та допоможе їх вивчити, сприятиме збагаченню словникового запасу та розширенню знань дитини про навколишній світ.
Жартівливі, коротенькі віршики можна вивчити на пам’ять, тим самим розвиваючи її.
Дуже корисною на цьому етапі буде гра в слова. Допоможіть дитині визначити останню літеру названого слова і придумати нове слово на цю ж літеру.Складіть довгий ланцюжок зі слів.

Автобус їде по алеї,
Акація цвіте в садку,
А ми, зібравшися під нею,
Абетку вивчимо легку.

Бавлять ранньої пори
Бобренят старі бобри,
Бубонить бобер до білки:
- Бобреня боїться бджілки.

Вовк ведмедя розбудив:
Вже весна гуляти йди!
Виліз велетень з барлогу -
Вовк втікає в ліс від нього.

Гуси гучно ґелґотали,
Горобці зерно клювали.
Гуси гонять горобців,
Голубок на ґанок сів.

Дубові дрова дід рубає.
В дворі під деревом старим,
А дітвора допомагає
Носити дрова з двору в дім.

Ему мчить не наздогнати,
Ему - страус - птах, малята.
Ефа в пустелі живе, де піски,
Ефа - отруйна змія, малюки.

Є

Єноти вивели гуляти
Своє єдине дитинча.
За їх сім'єю вовк зубатий
Єхидно стежить з-за куща.

Жив жучок між бур'янами,
Жив без тата і без мами.
Жив і жив, і не тужив -
Жовтим листям ворошив.
Жаба квакнула: - Попався!
Жук завмер, - так налякався.

Зима морозяна на дворі,
Замети білі на землі.
Зоріють в небі ясні зорі.
Заснули зайчики малі.

И - великої немає.
И - слова не починає:
Виплив кит на середину,
Хвилям кит підставив спину.

І

Івасик іграшками грався,
А по двору ішов індик.
Івась побачив - і злякався,
І від індика в дім утік.

Ї

Їжак покликав їсти й пити
Своїх маляток - їжачків.
Та не схотіли їсти діти -
Він їхню їжу сам поїв.

Йди до мене, котенятко,
Йод на ранку - все в порядку.
Йод пекучий - пострибай,
Йорж колючий - не чіпай!

Качки край копанки клопочуть,
Качаток кличуть під комиш,
Кача впіймати кішка хоче,
Катруся киці каже: - Киш!

Лось і лосенятко з ним,
Ліс для лосів - рідний дім.
Літо в ліс гукнуло осінь,
Лист летить на спини лосям.

Морж у морі днями кисне,
Море для моржа корисне.
Морж на хвилях може спати,
Може глибоко пірнати.

Норці не потрібна нірка -
Норка носить теплу шкірку.
На снігу слідів стежинка...
Норці в зимку тепло в спинку.

Осел по вулиці гаса -
Осла ужалила оса:
- Ой боляче! - Отож, малята,
Осу і вам не слід чіпати!

Пугач хвалився пінгвіну:
- Півень дав мені пір'їну.
Причеплю, причепурюся,
Потім паві покажуся.

Рак від берега задкує,
Риба лин над ним кепкує:
Рак забрів в очерети,-
Річку думав перейти!

Спить старий сердитий сом,
Сому сниться сьомий сон...
Сонце пестить поплавок,
Сон сопе на весь ставок.

Тато - тигр, тигриця - мама
Тихо ходить чагарями.
Тигреня ричати вчиться -
Тигра всякий звір боїться.

У долині жив удав,
Удавав, що він все знав.
Удавав, що все умів,
У траві хвостом вертів.

Флокси, флокси на фланелі -
Фартушок зацвів у Нелі.
Із шифону шарфик в Галочки,
А на нім рясні фіалочки.

Хом'ячок наш захворів -
Хтось холодним напоїв.
Хом'ячкові нудно в ліжку,
Ходить в гості сіра мишка.

Цап рогатий бородатий
Цуценя загнав до хати.
Цуценяті ніч не спалось -
Цапа цуценя боялось.

Чубата чапля чваньковита
Через болота йде одна.
Чомусь з журавликом дружити
Не хоче чапелька чудна!

Шпак шпачисі каже гнівно:
- Шершень захопив шпаківню!
Швидше шибеника гнати -
Шпаченят обороняти!

Щупакам в'юни казали:
- Щойно щуку зустрічали.
Щука щирить хижу пащу -
Щупакам втікати краще!

Юля, Юра і Юхим
Люблять танцювати.
І подобаються всім
Молодці - малята.

Ялинка ясними вогнями
Яскраво світиться й сія.
Якраз до свята цими днями
Усю абетку вивчу я.

Дві спиці бабуся вколола в клубочок.
На букву став схожий м'який колобочок.
- Немов м'який знак, - усміхається Вітя.
Ця буква остання стоїть в алфавіті.



Лічилки для малят

Захоплюючі та цікаві лічилки для ваших дітей.
Інший близький сечкам жанр вважається одним з найбільш життєздатних, і без нього і донині важко уявити багато дитячі ігри. Це лічилки - невеликі віршовані тексти з чіткою рифмо-ритмічною структурою.

Казки - казки - мультики,
Ми взяли в руки пультики!
Раз, два, три, чотири, п'ять,
Будемо кнопки натискати:
Ти - принцеса, ти - король,
Ти - злодій жахливий Троль,
Ти - веселий Покемон,
Виходь з кола геть!
* * *
Ми сьогодні порахуємо
Тих звірів, яких знаємо!
Мишко - раз,
Слоненя - два:
Вуха, хобот, голова!
Зебра - три,
Жираф - чотири,
Не поміститься в квартирі!
П'ять - тигреня,
Шість - удав,
У нього жахливий вдачу!
Сім - зелений крокодил,
Порахувався - виходь!
* * *
Десять, двадцять, тридцять, сорок
Всім сорокам сорок кірок!
Сорок, сорок сороків -
Виходь, і будь таким!
* * *
Чет - чет, рахунок - рахунок,
Чет-нечет - навпаки!
Якщо два, чотири - чет,
Три і п'ять - вже непара!
Хто зрозуміє, тому - шана,
Виходь на перерахунок!
* * *
Рахунки-рахунки-рахунки,
Бджілки ліплять соти!
Стільники з медом заливають
І по клітинках вважають:
Раз, два, три, чотири, п'ять
виходь, тобі шукати!
* * *
Петушочек-півник
Їв з родзинками пиріжок!
По крихітку клював,
По родзинці вважав:
Раз, два, три,
Ви-хо-ді!
* * *
Внучка, баба, діда
Посадили ріпку,
Зросла їх ріпка
Солодка і міцна!
Посадили огірок,
Ось і вийшов молодець!
                                       ped-kopilka.com.ua›roditeljam/schitalki-dlja…

Читалочка для малят

Павло Тичина

А я у гай ходила
А я у гай ходила
по квітку ось яку
а там дерева люлі
і все отак зозулі
ку -ку

Я зайчика зустріла
дрімав він на горбку
була б його спіймала
зозуля ізлякала
ку -ку

Грицько Бойко

Загадка
Довгі вуха,
Куций хвіст,
Невеличкий
Сам на зріст.
На городі
Побував -
Нам капусту
Попсував.
(Зайчик)

Валентина Каменчук

Хліб од зайчика

Їздив заєць до млина,
П'ять пудів змолов зерна.
А зайчиха ніч не спала,
Паляниці випікала.
Рано-вранці у хустинці,
Принесли зайці гостинці:
Пташенятам і звірятам,
Хлопченятам і дівчатам.
Аж хрумтять окрайчики...
Добрий хліб од зайчика.

Н. Поклад
Літо

Сонечко пече,
Річечка тече,
Зайчик скік та скок -
Швидше в холодок.
Жабка із води:
- Таж ходи сюди! -
Зайчик вушком трусь:
- Я води боюсь.

Г. Чубач
Зіна в зарості пішла,

Зіна зайчика знайшла.
Заховала у корзинку,
Зверху кинула хустинку.
Зайчик хитрий був, як лис,
З-під хустинки втік у ліс.

М. Підгірянка
Зайчик в тернині

Скочив зайчик в тернину
І роздер кожушину.
Йде лисичку просити
Кожушину зашити.

А лисичка регоче,
Зашивати не хоче:
"Де ти був? Нащо дер?
Ходи в дранім тепер!"

Біжить зайчик до мами,
Зайшли очка сльозами:
"Мамо, люба, не бийте,
Кожушину зашийте!.."

Мама сина не била,
Кожушину зашила.
Зайчик очка обтер
І знов скаче тепер.
iveinternet.ru›Капинка›post



Немає коментарів:

Дописати коментар